Sunday, May 27, 2012

Khasiat Kunyit Hidup







Beberapa kajian telah dijalankan, dan ianya menunjukkan kunyit boleh membantu proses penghadaman dan mengurangkan ‘gas’ angin didalam perut. Kunyit juga boleh disapukan dengan minyak, kerana ianya dapat membantu menghaluskan kulit. Kunyit juga boleh dijadikan sebagai tonik apabila ianya dicampurkan dengan manisan dan juga minyak bijan, kerana ia dapat membantu masalah haid yang tidak menentu dan juga membantu meningkatkan pengeluaran sel darah merah dan elok digunakan dalam keadaan anemia atau kekurangan darah merah. Kunyit yang dicampurkan dengan air juga boleh digunakan untuk merawat gatal-gatal, kudis, sakit sendi, lutut, sendi dan ruam.


Tumbuhan ini bukan sahaja ditanam diladang, kebun tetapi ianya juga amat sesuai ditanam desekeliling rumah. Kunyit hidup mempunyai banyak khasiatnya berbanding dengan kunyit serbuk, kerana ianya mungkin telah dicampurkan dengan pewarna kuning yang diberi nama TETRAZINE yang boleh menyebabkan alahan.
Di negara-negara Timur, kunyit digunakan sebagai pengganti saffron dan warna kuning(digunakan sewaktu menggoreng ikan dan ayam) dan sebagai ubat di negara seperti China, Jepun, Malaysia dan Indonesia. Di Malaysia ia ditanam dan boleh didapati tumbuh meliar di merata tempat. Kunyit (Cucurma domestica) adalah tumbuhan yang tumbuh sepanjang tahun. Menurut WHO, kunyit merupakan tumbuhan ubat-ubatan yang paling banyak digunakan di dunia.
Dalam perubatan kunyit hidup ini digunakan sebagai antioksidan, antiradang, antibakteria dan juga antikanser. Kunyit juga berupaya menyembuhkan luka didalam badan, membersihkan dan menghalang pembekuan darah, melancarkan peredaran darah, membantu proses pencernaan serta menghilangkan selesema.Ia juga dikatakan dapat menyembuhkan luka, terseliuh anggota badan dan juga kudis.

Kunyit juga dikatakan mempunyai kuasa penawar alami kerana kandungan antioksidannya yang tinggi, antaranya ialah vitamin C, vitamin E dan juga karotenoid ( carotenoids). Ia juga mengandungi antioksidan yang berkesan seperti curcumin dan kompaun curcuminoids. Curcumin ini adalah antioksidan yang mujarab, ia membantu menghalang kolesterol menyempitkan arteri yang dinamakan atherosclerosis, antaranya penyebab utama serangan jantung.
Kunyit juga dapat mengurangkan paras kolesterol darah dengan menstimulasikan pengeluaran ‘ bile’. Ia juga dapat menghalang pembentukan ketulan darah yang boleh menyebabkan serangan jantung. Kunyit juga membantu jantung dengan cara menghalang platelete, iaitu sel-struktur kecil dalam darah daripada melekat antara satu sama lain menyebabkan darah berketul (blood clots).


Berikut adalah manfaat Kunyit Hidup : -
Kunyit adalah salah satu herba yang terbaik untuk kesihatan dan kecantikan yang telah menjadi amalan terutamanya kaum Melayu dan India.

Kunyit padat dengan nutrien menjadikannya antioksidan yang lebih kuat untuk kesihatan berbanding kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran .

Antioksidan adalah nutrien utama dalam menjaga kesihatan yang:
§  Menyokong fungsi ingatan 
§  Meningkatkan kesihatan jantung
§  Meningkatkan sistem imun
§  Dan secara keseluruhan, membantu melindungi sel daripada kerosakan radikal bebas .

Kandungan antioksidan kunyit datang dari sebatian aktif yang dipanggil curcuminoids, yang mengandungi antioksidan yang:
§  5 hingga 8 kali lebih kuat daripada vitamin E, juga lebih kuat daripada vitamin C
§  3 kali lebih berkuasa daripada biji anggur atau ekstrak kulit kayu pain
§  Cukup kuat untuk memusnahkan oksidan yang paling aktif iaitu radikal hidroksil

Selain dari kepadatan nutrien untuk kesihatan, ianya juga berkalori rendah dan termogenik semula jadi dalam kunyit meningkatkan tahap kesihatan metabolisme anda, ia membantu anda membakar kalori. Ini penting jika anda cuba untuk menguruskan badan.

Sementara itu, hampir semua orang yang hidup di dunia kini mengalami tekanan hidup yang tinggi yang mampu mengganggu kesihatan. Kunyit mengandungi sejenis adaptogen - bahan yang membantu menyokong badan anda terhadap tekanan dan meningkatkan kesihatan sistem imun.

Amalkan penggunaan kunyit demi kesihatan anda setiap hari kerana ia menyokong banyak fungsi - mata, kulit, tulang dan sendi, hati, penghadaman dan banyak lagi.



Fungsi Kunyit Hidup :
  1. Membantu proses penghadaman.
  2. Mengurangkan ‘gas’ atau angin dalam perut.
  3. Membantu meningkatkan pengeluaran sel darah merah.
  4. Melancarkan peredaran darah.
  5. Menghilangkan kesan lebam.
  6. Menguatkan pundi hempedu.
  7. Menyekat pembekuan darah yang bahaya
  8. Mengurangkan toksin hati.
  9. Membantu memetalismakan lemak.
  10. Membantu menghalang kolesterol menyempitkan arteri.
  11. Mengurangkan paras kolesterol darah.
  12. Membunuh sek kanser terutama kanser esofagus.
  13. Meransang sel dalam sistem imuniti.
  14. Antiseptik sedia untuk luka, luka terbakar dan luka akibat lebam.
  15. Merawat arthritis ( sakit sendi).
  16. Merawat jaundis ( sakit kuning).
  17. Merawat asma ( lelah).
  18. Digunakan dalam rawatan mengurangkan kemurungan.
  19. Mengecutkan rahim dan mencuci darah.
  20. Pes untuk mengubati penyakit kulit dan gatal-gatal.



Sumber petikan daripada : 
http://infokanserpayudara.blogspot.com/

2 comments:

  1. Assalamualaikum salam sejahtera warga group๐Ÿ“ข
    ๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga pesakit gastrik kronik (gerd)yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.



    2) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .๐Ÿ’ช๐Ÿผ

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪️ Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa gunakan healer setiap hari dan juga pesakit gastrik kronik(GERD). Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu tpi sjak sakit bengkak lutut, sgala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sbab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dh surut dan dlm msa 2 mingu sja mmpu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun., Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.

    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete